keskiviikko 19. huhtikuuta 2017

Ristinollan matemaattinen sisarus

(Esimerkki kolmesta vuorosta kahden ympyrän peliä.)

Brittimatemaatikko John H. Conway (1937–) tunnetaan ennen kaikkea Game of Life -pelistään, mutta se ei suinkaan ole hänen ainoa pelikeksintönsä. Hänen ja Mike Patersonin kehittämä Sprouts eli Versot on loistava korvike kahden hengen ristinollalle. Itselleni se oli uusi tuttavuus, eikä kirjahyllystä löytynyt pelikirja (ymmärrettävästi) maininnut pelin matemaattista taustaa tai merkitystä.

Pelilauta valmistellaan piirtämällä paperille muutama ympyrä. Kukin pelaaja piirtää vuorollaan kahden ympyrän välille viivan ja johonkin kohtaan sitä uuden ympyrän. Viivat saavat mutkitella ja päättyä samaan ympyrään kuin alkavat, mutta ne eivät saa koskettaa toisiaan. Kun ympyrään koskee kolme viivaa, siihen ei voi enää liittää uusia viivoja. Pelin häviää se, joka ei enää voi piirtää uutta viivaa.

Kuten ristinollaan, tähänkin peliin on optimaalinen strategia. Pelin nerokkuus tuleekin siitä, että säännöt ovat helposti laajennettavissa. Alussa piirrettyjä pisteitä voi olla kuinka monta tahansa yhdestä alkaen, ja se paitsi vaikuttaa täydellisesti pelatun pelin voittajaan, myös vaikeuttaa peliä reippaasti. Toinen vaikeuttava sääntömuutos on kääntää voittoehto: se häviääkin, joka piirtää viimeisen viivan.

Osa pelin analyysistä on jopa suhteellisen helppoa. Kuinka monta kierrosta peli voi enintään jatkua? Entä vähintään kuinka monta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat moderoituja — yritän hyväksyä kommenttisi mahdollisimman pian. Voit kirjoittaa kommenttiin LaTeX-koodia tai yksinkertaista HTML-merkintää: lue lisää Kommentointi-sivulta.